تکواندو ایرانی

ورزشی علمی و فکری

تکواندو ایرانی

ورزشی علمی و فکری

تکواندو ایرانی
آدرس باشگاه:

زرین شهر- خیابان شهید باهنر- مقابل بیمارستان شهدای لنجان- کوچه شهید علیرحم احمدی

Iran – isfahan – lenjan – zarrin shahr – shahid bahonar. st
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی

یک بازی بزرگ برای ورزشکاران، مربیان و حتی والدین آشفتگی هایی را به همراه دارد، بنابراین برای اینکه ورزشکاران بهترین اجرایشان را در بازی های بزرگ داشته باشند، آنها نیاز دارند از موارد زیر اجتناب نمایند:

  1. درگیر کردن خود با آشفتگی های خارجی
  2. محدود کردن خود با آشفتگی های درونی

آشفتگی های خارجی می تواند یک چالش برای بعضی از ورزشکاران محسوب شود. نگرانی درباره ی انتظارات دیگران، روابط شخصی، رقبا، دانشگاه و رسانه ها مثالهایی از این قبیل آشفتگی های خارجی است. این ها تمرکز ورزشکاران منحرف می سازند، از مراحلی که آنها را به موفقیت می رساند.

با این وجود ورزشکاران، زمانی با مضرترین آشفتگی ها روبرو می شوند، که دارند برای یک بازی بزرگ آماده می شوند و آن آشفتگی ها، آشفتگی های درونی می باشند.

آشفتگی های درونی در اشکال مختلف از قبیل: افکار منفی، شک و تردید، ماندن در گذشته یا سلب کردن آرامش از خود با فکر کردن درباره نتیجه بازی از قبل، می باشند. ورزشکاران این نگرانی ها را برای خودشان (اغلب ناآگاهانه) به وجود می آورند، که این آشفتگی ها در مقایسه با آشفتگی های خارجی، ورزشکاران را آسیب پذیرتر می سازذ.

برای مثال: اگر شما متمرکز بشوید، بر خطا یا اشتباهی که اوایل بازی مرتکب شده اید، آن حواس شما را از بازی در زمان حال منحرف خواهد کرد، یا فرض کنید، شما در مسابقات قهرمانی حضور دارید و قهرمانی تیم تان در سال، مسئله ای است که از قبل به نظر واضح بوده، اما این شما را در شک و تردید قرار خواهید گرفت که آیا این بازی نتیجه متفاوتی از آنچه به نظر
می رسیده به همراه خواهد داشت یا نه؟.

چگونه می توان با این آشفتگی ها مقابله کرده و خود را به لحاظ روانی برای یک بازی بزرگ آماده نمود؟

یک نکته روانی این است که بر روی طرح خود متمرکز بشویم و درگیر آشفتگی های خارجی نباشیم. ورزشکاران باید انرژی شان را بر روی آمادگی و استراتژی بازی شان متمرکز کنند. اگر شما به خودتان اجازه دهید که بیش از حد درگیر مسابقه بزرگ بشوید، شما از اهداف عملکردتان به دور خواهید شد. مسلم است که گفتن این حرف آسان تر از انجامش می باشد، بنابراین ورزشکاران نیاز به یک طرح پشتیبانی دارند تا به آنهادر مقابله با این آشفتگی ها کمک کند.

ما به ورزشکاران مان آموزش می دهیم که سه استراتژیِ R، زیر را به کار ببرند، هنگامی که آشفته اند و از مسیر منحرف شده اند. با کاربرد این استراتژی ورزشکاران توانا هستند که :

  1. (Recognize) تشخیص دهند، زمانی را که آشفته اند یا خودشان را از اهداف شان دور کرده اند.
  2. (Regroup) خود را جمع و جور کرده و از آشفتگی دور سازند.
  3. (Refocus) متمرکز بشوند، بر استراتژی بازی و مراحلی که آنها نیازمندند که به موفقیت برسند.

ابتدا، (RECOGNIZE): تشخیص دهید که فکر کردن در مورد پوشش رسانه ا ی، چه کسی بودن داور ، انتظارات دیگران و نتایج ، به شما برای آماده شدن برای بازی یا رسیدن به اهداف عملکردی تان نمی کند.

بعدی (REGROUP): جمع و جور کردن خودتان و به خود آمدن به شما اجازه می دهد، از آشفتگی رها شوید و اهداف تان را به خودتان یادآوری سازید.

در نهایت، (REFOCUS): با درخواست از خودتان که به چه چیز نیازمندید که بر آن متمرکز شوید تا آماده شوید و به خوبی اجرا کنید.

در روزهایی که به بازی بزرگ منتهی می شوند، بر آمادگی روانی تان متمرکز شوید. در طول بازی از نشانه ها و نکات عملکردی بهره ببرید که به شما در اجرا کمک خواهد کرد.

مترجم: نسرین طوبی – کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی

منبع: http://www.sportpsychologytoday.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۳
مهدی تیغران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی